Across the ocean!

Hostfam + NYC orientation

hee iedereen,

De afgelopen weken is er veel gebeurd; ik heb mijn gastgezin ontvangen, ben naar Spanje en NYC geweest, heb de laatste voorbereidingen getroffen en heb de eerste week in Amerika al achter de rug. Vanwege al deze drukte ben ik er niet aan toegekomen een blog te schrijven. Dus hier een update!

Host family

Het was lekker weer, m’n laatste schooldag zat erop en ik ging dus met vrienden zwemmen in de polder. Daar kreeg ik een telefoontje van Travel Active, of ik een double placement wilde. Ik had hier al op gehoopt en zei dus ja! Na anderhalve week in spanning hebben gewacht kreeg ik de dag voordat ik op vakantie zou gaan een telefoontje van Travel Active met alle info over mijn gastgezin. Ik zit in een vrij grote suburb van 64.000 mensen, Marietta, dat vlakbij bij Atlanta is. Mijn gastouders zijn geweldig! Zo heb ik bijv. het geluk dat mijn gastvader chefkok is. Ook heb ik er 2 zusjes bij: Emi, 13 jaar oud en Garbiñe, 15 jaar oud (exchange student uit Chili). Wanneer ik jarig ben en 17 wordt, wordt zij een dag later 16; super toevallig! Ik moest wel snel vertrekken, 2 dagen nadat ik van vakantie kwam zou ik in het vliegtuig stappen… 30 juli was het zover en vertrok ik met een supergroep naar New York!

New York City

Ik had verwacht dat ik de week voor het vertrek een wrak zou zijn en strak zou staan van spanning, maar dit was gelukkig helemaal niet het geval! Toch kwam het helaas de laatste avond/ochtend er allemaal uit. Na een emotioneel afscheid op schiphol stapte ik met zo’n 20 andere studenten het vliegtuig in. Ongeveer 8 uur heb ik kaartspelletjes, coloristen van Cathan en Skip Boo gespeeld… Vermoeid kwamen we in ons hotel aan en kregen we onze kamerindeling: ik zat op een kamer met Colet, Lauren en Wietske. We hebben nog even met de groep gezwommen en ons eerste Amerikaanse diner gehad… Pizza (cliché

Wink

Die nacht kregen we 2 keer een ‘wake up call’, bedoeld voor mensen die bijv. naar het vliegveld moeten… Geweldig voor je nachtrust. De volgende dag vroeg uit de veren want we gingen naar NYC!! We deelden een bus met de Duitsers, dit is de 1e dag een paar keer fout gegaan omdat we door hen veel vertraging zijn opgelopen. Nou, ’s Ochtends zijn we naar het hart van Manhatten gegaan, Central Park. Het was prachtig!! Daarna kregen we wat vrije tijd op 5th avenue en zijn we door naar Macy’s gegaan voor lunch en hebben we o.a. wat geshopt bij Victoria's Secret(!!). Na Macy’s zijn we wezen shoppen in Soho, dit was heel gezellig. Daarna hebben we over de Brooklyn Bridge gelopen, wat een mooi uitzicht gaf op de skyline van NY. Doordat we 2x duitsers kwijt waren geraakt hadden we teveel vertraging om nog op de Top of the Rock te kunnen. Als afsluiter van de avond hadden we gegeten in het Hard Rock Café; ik zat aan tafel met Najate, Bastijn en Luuk dus het was supergezellig!

Vrijdag, de laatste dag in NY, begonnen we bij het 9/11 memorial: dit maakte weer veel indruk... een prachtige plek. Daarna zijn we op het pondje geweest die langs the statue of liberty en de skyline voer, wat echt geweldig en supergezellig was! Na lunch gingen we met de metro naar Coney Island, een supergaaf eiland met een kermispier en attracties zoals de freakshow! Helaas hadden we vertraging in de metro van een half uur waardoor t programma nog meer in de soep liep... Maar ik heb iniedergeval Coney Island gezien en ben in een superenge achtbaan geweest die zo'n 180° verticaal liep! Na het avondeten gingen we toch nog naar Top of the Rock en als afsluitertje van ons avontuur in NYC hadden we een uur vrije tijd op Times Square.

Deze 3 dagen waren ge-wel-dig en ik had geen betere groep kunnen wensen! Helaas hadden we wel veel tijdstekort maar ze hadden een leuk programma in elkaar gezet: ik heb alle highlights gezien. Ook wisten onze tour guides alles goed en enthousiast te brengen. Blij dat ik dit heb mee mogen maken! Binnenkort zal ik weer een update doen van mijn eerste weken in the United States, maar alvast in kort: ik heb het geweldig hier!

Liefs,

Frederieke

Voorproefje Amerika: 10 dagen NYC

Hee iedereen,

Het is alweer een tijdje terug dat ik iets geschreven heb; vorige week zaterdag (26 april) ben ik voor 9/10 dagen naar New York geweest en ik vond dat dit ook wel een berichtje waard was op mijn Amerika-blog. Ook is het natuurlijk handig om te vertellen wat ik allemaal meegemaakt heb! Hier in het kort mijn New York dagboek:

Day 1 - saturdayNog nooit ben ik zó enthousiast geweest tijdens het vroege opstaan (6.00!). Op het vliegveld ontmoetten we Rian en Stef; onze vakantiegenootjes! De reis begon gelijk goed: m'n moeders mobiel werd gestolen! Dit gaf ongelofelijk veel gedoe want niks wilde lukken met aangifte, mobiel blokkeren etc. Toch zaten we in het vliegtuig en om 18:00(tijdzone NY) kwamen we aan. De douane viel heel erg mee, maar de reis van het JFK vliegveld naar ons appartement in New Jersey was nog een hele tocht. we hebben er zo'n 4 uur over gedaan en kwamen uitgeput aan in ons appartement: watongelofelijkwas!! Schoon, mooi en modern + wakker worden met uitzicht op de skyline en het vrijheidsbeeld. Wat wil een mens nog meer? Op dat moment slapen want na een reis van in totaal 24 uur was ik op.

day 2 - sundayIn NYC was er die dag een 9/11 memorial run voor de nabestaanden van de slachtoffers (helaas waren we net te laat!). Wat hier heel erg opvalt is hoeveel mensen hier hardlopen (en dan ook echt hardlopen, niet joggen), dit had ik totaal niet verwacht. Toen naar Wall street geweest; het kloppende hart van de economie heb ik me laten vertellen: was niet echt te zien maar kwam waarschijnlijk omdat het geen werkdag was. Daarna door naar Times Square: waaaauw! De Toys 'R Us heeft hier een reuzenrad in de winkel, een barbiehuis, 'n Wonka world... Jammer dat ik 10 jaar te oud ben. Als laatste stond op de planning Top of the Rock, wat héél gaaf was. Je had prachtig uitzicht op Central Park en the Empire State Building!

day 3 - mondayTegen de middag liepen we richting the Staten Island ferry (wat nog aardig ver bleek te zijn). Eindelijk kon ik the Statue of Liberty van dichtbij zien!! nog een paar kiekjes geschoten en toen door naar Chinatown waar ik mijn eerste aankopen gescoort heb!Toen in het wijkje Little Italy italiaans (suprise, suprise!) gegeten. Nog iets typisch Amerikaans is dat ze in restaurantjes zichzelf zo'n 10/15$ fooi geven. Een beetje onbeschoft vond ik, maar het blijkt dan ook de minimumlonen te compenseren.

day 4 - tuesdayWanneer je in Amerika bent, moet je natuurlijk even naar Macy's gaan. Met mijn zielige budget heb ik mama daar snel achtergelaten en ben ik gevlucht naar de h&m en de Victoria Secret. Het was al vrij laat maar toch zijn we daarna nog even naar broadway gelopen om daar te shoppen; zeker geslaagd maar m'n portomonnee ook een stuk leger!

day 5 - wednesdayOmdat het er gister niet meer van was gekomen zijn mama en ik deze dag gaan shoppen op Times Square (dream was coming true!!). Hier een meisje van de highschool groep, liselotte, 2x tegengekomen: supertoevallig! Samen dan ook nog wat gekletst en geshopt. In een hele leuke kledingwinkel (naam vergeten) hadden ze een zithoek met uitzicht op Times Square en steunpalen waar allemaal teksten van Pretty Little Liars op stonden (vb. 'Who is A?'). Ik ben hélémaal verslaafd aan PLL dus hier 100 foto's van genomen. Toen gegeten in een superleuk restaurantje op Times Square, nog wat geshopt en toen naar Grand Central station. Dit is een typisch oud stationnetje waar ze een verdieping hebben met allemaal eettentjes bij elkaar: ook hier weer heerlijk gegeten. It's all about food in the United States ;).

day 6 - thursdayMet heerlijk weer begonnen bij the highline; een subway, paar meter boven de grond, die niet meer in gebruik is en nu omgetoverd is tot een park/wandelroute. Daarna bij de Verenigde Naties een rondleiding gekregen, leuk om bijvoorbeeld die vergaderzalen eens in het echt te zien! Omdat we haast hadden weer bij Grand Central Station gegeten, we moesten namelijk naar de... YANKEES!! Dit vond ik het misschien nog wel het leukste van deze New York reis. Niet omdat ik een honkbal fan ben, helemaal niet (nachtmerries door gym..), die sfeer daar was gewoon ongelofelijk. Echt zo typisch Amerikaans! Het stadium zat zowat helemaal vol, en dan te bedenken dat er iedere avond een wedstrijd is.

day 7 - fridayWe hebben het deze dag lekker Hollands aangepakt: op de fiets door NY gecrosst. De reis begon bij Chelsea Market, een oude oreo fabriek waar nu allemaal eettentjes zaten. toen doorgefiets naar Central Park: supermooi zo'n groot, rustig park in zo'n drukke stad. Daarna naar Bloomingdales gelopen (weer boven mijn budget) en toen door naar de Brooklyn Bridge. We hadden het getroffen; heerlijk weer en de zon ging net onder dus het was echt prachtig! Even naar een wijkje 'dumbo' gelopen dat heel leuk zou moeten zijn, maar wat nu in 't donker een beetje (eng) uitgestorven was.

day 8 - saturdayHet meest indrukwekkende van deze NY week? Het 9/11 memorial. We kregen een tour van 2 brandweermannen die er zelf hebben geholpen; veel vrienden van hen (brandweer collega's) zijn daar gestorven... Dit is een echte aanrader, doordat een getuige zijn verhaal vertelt maakt het veel meer indruk op je dan wanneer je gewoon langs de watervallen loopt. Toen weer fietsen gehuurd en naar Cold Stone Creamery's gefietst: een ijszaak waar ze met ijs gooien enz(deden ze nu helaas niet echt). Nu ik dit ijs heb geproefd vrees ik dat niks meer lekker is! Daarna nog even wezen winkelen en toen in het meridien hotel gegeten. Niks luxe hoor ;) Ze hadden in de lobby een hamburger restaurantje met de lekkerste hamburgers in; enige nadeel dat ik vegetarisch ben.

day 9 - sundayAltijd vond ik WO II al interessant, we zouden nog een museum bezoeken en dat werd dan ook het jewess museum. Er waren allemaal beelden met mensen die hun verhaal vertelden over de WO II, ook indrukwekkend! Daarna nog even naar Central Park geweest en toen helaas naar het appartement om in te pakken.

Dat was mijn New York reis, hopelijk sta ik daar over een paar maanden weer.